Posion kesä

Saatiin muutama viikko sitten Seppäsen Mikolta sähköpostia, jossa mainostettiin Posion 2. Muikkumarkkinahiihtoja. Kyseessä olisi rullahiihtokilpailut, jotka koostuvat kahdesta osasta. Ensin hiihdettäisiin 2,6km prologi Posion kylällä. Kilpailun toinen osa hiihdettäisiin Kirintövaaralla. Naisilla matkaa 6km ja miehillä 10km. Hiihtotapa molemmissa osissa vapaa.

Hyvältähän tuo kuulosti, joten laitettiin ilmottautumiset vetämään meidän ensimmäisiin oikeisiin rullahiihtokisoihin. Matkaan lähettiin jo perjantaina. Ensin kävimme Kirintövaaralla tutustumassa ”kisalatuun”. Sinne mentäessä ei ollut vielä tieto reitistä, mutta onneksi Esa Mursu oli juuri tekemässä valmistavaa harjoitusta vaaralla niin saatiin reittikin selville. Käytiin vielä Rukalla FIN5-rastiviikolla morjestamassa ”etelän” tuttuja. Sieltä ajelimme yöksi Kirintövaaran rinteelle, jossa olimme teltassa yötä. Kirintöjärvi tarjosi jo viimekesän Keski-Euroopan vuoristopuroista hyväksi todetun kylmäkylvyn valmistautuessamme kisoihin.

Aamulla kylälle ja etsimään järjestäjiä, jotta saisimme numerot ja kisasukset. Rullakisa hiihdetiin järjestäjän Vauhdin kisasuksilla. Ennakolta hieman jännitti millaiset raketit tulisi alle, mutta eipä ne kovin paljoa reenisuksista eronneet.

Prologin jälkeen tuli todettua että olisi pitänyt herätä vielä pari tuntia aikaisemmin. Niin sähäkkä kisa oli. Kisa kesti naisillakin n. 7min. Eipä siinä tuloksia paljon ehtinyt ihmetellä, vaan nopea loppuveryttely ja siirtyminen Kirintövaaralle seuraavaan osaan, joka alkoi jo tunnin päästä. Kirintövaaralla lähtöjärjestys määräytyi prologin tulosten perusteella. Käännetty tuloslista ja 30 sekunnin lähtöväli. Kirintövaaralla meno olikin jo parempaa. Iina hiihti hyvän hiihdon ja nousi lopulta sarjansa 5. Susanna Saapunkin voittamassa kisassa. Niilalla meno oli vieläkin pirteämpää. Hyvä hiihto ja edellä lähteneestä Esa Mursusta saatu hyvä vetoapu loppunousuun takasivat nousujohteisen hiihdon. Palkintojen jaossa Muikkumarkkinoilla olikin yllätys kun voittaja Jussi Simulan jälkeen kakkosena lavalle kuulutettiin Niila. Kiva oli päästä pitkän tauon jälkeen taas kisaamaan. Varmasti ensivuonnakin ollaan paikalla, mikäli kisat pidetään ja aikatauluihin sopii. Tuolta vielä kisan tulokset.

Kun kerran nyt Posiolle oltiin tultu, niin päätettiin lähteä käymään vielä Riisitunturilla. Reput selkään ja menoksi. Edessä olisi Kirintövaara-Riisitunturi-Kirintövaara vaellus. Matkaa kertyisi polkuja pitkin 50km. Eihän sitä päivässä kehtaa kulkea, joten lähdettiin jo la iltana matkaan. Käveltiin n 15km hyvälle telttapaikalle, jossa ei ruuan jälkeen paljon tarvinut unta odotella.

Seuraavana päivänä olisi sitten vähän pitempi päivä edessä. No Riisitunturille päästiin kuvat nappaamaan ja vollkorn keksit syömään. Sieltä näkyi hyvin Ruka, jossa ensi kevättalvena mennään kovaa. Luvassa Rukan SM-hiihdot. Riisitunturilta sitten suunnaksi takasin Kirintövaara. Yleensä se paluumatka menee kaikilla reissuilla nopeammin, mutta tämä teki kyllä poikkeuksen. Soitellen sotaan ei kannata näköjään lähteä edes lyhyelle vaellukselle. Sen verran oli viimekerrasta aikaa, kun vaelluskengät jalassa olivat oleet että ongelmia oli luvassa. Iinalla rakkojen ja Niilalla pohjan hajoamisen merkeissä. Perille päästiin. En kerro monelta, mutta jalkapallon MM-finaali jäi näkemättä..

Hyvä maku jäi Posion kesästä. Tästä on hyvä jatkaa kohti syksyä ja talvea.